21 Mayıs 2020 Perşembe

Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov / Mihail Şolohov


Don'un en iyi evlatlarına...

Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
"Kalbim bomboş; aynı bozkırlar gibi..."


Seni sevmiyorum, Natalia.
Bana öfkelenme.
Senin için çok üzülüyorum, ama kalbim bomboş.
Bomboş.
Aynı bozkırlar gibi.





"Hiç anlayış göstereceğin bir umudum olamaz mı?"

Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Ataman Karl Marx-

- Petersburg'da askerliğimi yaparken her türlü insan gördüm.
Bir olay hatırlıyorum.
Atlı nöbetteydik.Bir anda köşeden bir sürü öğrenci çıktı.
Bizi görüp kahkaha attılar.
"Burada ne işiniz var, Kazaklar?"
Nöbetteyiz dedim ve kılıcımı çektim.
Koca burunlu biri cüzdanından bir onluk çıkarıp,
"Ölen babamın anısına için, Kazaklar" dedi.
Bizlere on rubleyi verdikten sonra bir fotoğraf gösterdi.
"Ve bu da, babamın resmi.Hatıra olarak alın!" dedi.
Biz de aldık.
Öğrenciler kahkaha atmaya devam ederek uzaklaştılar.
Nevsky Bulvarı boyunca devam ettik.
- Merhaba.
- İşte bir Kazak daha.
Nöbeti devrettik.
Çavuşumuza "Bize on ruble verdiler" dedik.
"Şimdi anısına içeceğiz ki, huzur içinde uyusun."
Ben de fotoğrafını yatağımın başına astım.
Böyle ak sakallı, tüccar kılıklı bir adamdı.
Teğmen resmi görünce bana sordu:
"Bunu nereden buldun seni aptal herif?"
Ben de anlattım.
Beni tartaklamaya başladı.Hatta çeneme bile yumruk attı.
"Sen bunun kim olduğunu biliyor musun?
Bu onların Ataman'ı, 
Karla...Neydi ya adı?

- Karl Marx.

- Hah! İşte o!
Yaktı beni şerefsiz.
Çarın oğlu Prens Aleksei, öğretmenleriyle birlikte kışlamıza gelmişti.
Ya görselerdi ne olurdu?
- Bir de köylüleri övüp duruyorsun.Gördün mü nasıl yakıyorlarmış başını?
- Ama o onlukla bir güzel içtik.
O sakallı Karla için bile olsa üç gün boyunca içtik!

- Ama anısına içilmeyi hak ediyor.

- O kadar iyi ne yapmış ki bu adam?

- Anlatırım. Sana güzelce anlatırım.
Ama artık geç oldu.




Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Don Nehri ve müzik...-



Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Çar'a öfke & Her şeyi ezip geçecek bir güç yükseliyor.-



- Sen, savaşmaya can atıyor musun teğmen?
- Ben mi? Sekiz karom var.Sinek gelmesi için can atıyorum.


- Yani zenginler için ölüme mi gönderildiğimizi söylüyorsun?

- Ya halk? Halk bunu biliyor mu?
"Kardeşlerim, kanımızı işte bunun için döküyoruz"
...diyecek kimse çıkmayacak mı?

- Ortaya çıkmak mı? Delirdin mi?

- Kolaysa sen ortaya çık.

- Bak, şimdi fısıldıyoruz ama sesini yükseltecek olsan kurşunu yersin.
Halk gaflet uykusunda.Ama savaş onları uyandıracak.
Fırtınadan sonra kara bulutlar yağmura dönüşür.

- O zaman ne yapacağız?Söylesene! Kafamı altüst ettin!

- Kalbin sana ne diyor?

- Anlamıyorum ki.

- Beni uçuruma itersen, seni de beraberimde götürürüm.
Silahlarımızı, insanları bu cehenneme yollayanlara çevirmeliyiz.
Unutma, Grisha, her şeyi ezip geçecek büyük bir güç yükseliyor.

- Yani her şeyi tersine mi çevirecek?

-İktidardakileri kirli çamaşırlar gibi atacağız.
Halka çektirdikleri işkenceler için, toprak ağalarının derisini yüzeceğiz.

Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Kızıllar harekete geçiyor.-



Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Don'un en iyi evlatları & İdam sahnesi-

- Adını söylemeyi hala mı reddediyorsun?
İsimsiz mi öleceksin?

- Benim bir adım var!
Ben Rus Komünist Bolşevik Partisi'nin bir üyesiyim,
Petrograd'da çalışan Kazak bir işçiyim.

...

Sizler körleştirilmişsiniz !
Kör!
Size kardeşlerinizi öldürtüyorlar !
Bizi öldürürseniz, her şey bitecek mi sanıyorsunuz ?
Hayır!
Bütün Rusya Sovyet olacak !
Bu sözlerimi unutmayın !
Boşuna kan döküyorsunuz, zavallı şaşkınlar !
Hepinizden kurtulacağız!
Hepimizi vuramazsın, ihtiyar.
Bütün Rusya'yı asamazsın!
Sıradaki sen olacaksın !
Sonra pişman kalacaksınız, ama çok geç olacak.
O çukura attığınız adamlar,
Don'un en iyi evlatlarıydı.



Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Enternasyonal Marşı-


"Uyan artık uykudan uyan"
"Uyan esirler dünyası"
"Zulme karşı hıncımız volkan"



Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 
 Mihail Şolohov
-Melehov Şarkısı: Küçük Kanarya-

Uç, küçük kanarya,
Tepelere uç,
Bir savaş şarkısı söyle,
Şarkında acımızı anlat


Ve Durgun Akardı Don (1957) - Sergei Gerasimov 

Durgun Don - Tikhiy Don
 Mihail Şolohov

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder